fbpx

blogbejegyzés:

(Majdnem) minden, amit a feltöltő, tudatos pihenésről tudni akartál

Mit teszek legelőször, ha

  • nem vagyok jól,
  • össze vissza kuszák és nyüzsgők a gondolataim,
  • türelmetlen vagyok vagy épp kicsit agresszív,
  • ki vagyok billenve érzelmileg a béke állapotából,
  • nem értem mi zajlik körülöttem,
  • nem tudok alkotni,
  • beszürkül a napom,
  • úgy érzem éppen bedarálnak a körülmények,
  • nem érzem magam képesnek valamire,
  • elegem van,
  • úgy érzem teljesen elakadtam a céljaimmal,
  • fáj a fejem,
  • úgy érzem el vagyok késve,
  • úgy érzem semmire sincs időm,
  • szét vagyok csúszva,
  • fókuszálatlan vagyok és elfelejtek dolgokat
  • vagy csak simán fáradt és kimerült vagyok?

Pihenek.

A céltudatos pihenés a célmegvalósítás egyik építő köve. Ugyanis pihenés nélkül nem tudok feltöltődni energiával, így nincs mit befektetni a céljaim megvalósításába.

Bizony, a tudatos pihenés, a szó szerinti “semmit tevés” növeli a hatékonyságot és rendez belül. Te gondoltad volna?

Mert én eleinte nagyon úgy hittem, hogy ha “nem csinálok semmit”, akkor lusta vagyok, nem haladok semmit és így értéktelen vagyok. Így sokszor megesett az, hogy például otthon épp filmeztem nagy nyugalomban, de amikor hazajött valaki, rögtön elkezdtem valamit csinálni. Nekikezdtem valamilyen munkának csak azért, hogy a családom tagja azt lássa, hasznos vagyok, csinálok valamit.

Bizony, akkor még megfelelési kényszerben voltam és egyáltalán nem is sejtettem, hogy valójában mennyire fontos a pihenés és feltöltődés.

Ebben az időszakban még azt is hittem, hogy azáltal leszek sikeresebb és hatékonyabb, ha többet, gyorsabban csinálom a dolgom. Továbbá, akkor leszek a legsikeresebb, ha még a munkának be is áldozom magam. Na, hát ez volt a csúcs. Arra törekedtem, hogy teljesen tele tömjem a napjaim, csak azért, hogy elmondhassam: Látod, ennyi mindent csináltam, már majdnem bele is döglöttem. (És magamban ezzel folytattam: Ügyes vagyok, igaz?)

Illetve ha fáradt voltam és energiátlan, az volt az erény. Hisz mondhattam, hogy mennyi mindent megtettem. Bebizonyíthattam a másiknak, hogy mennyire értékes vagyok úgy a munkahelyen, mint otthon a családom körében. És ha valamihez nagyon nem volt kedvem, kimagyarázhattam: nincs időm. Sőt, a túlhajszoltsággal még jól lehetett zsarolni is a környezetemet, így nem egyszer sajnáltattam magam, illetve sajnáltam is magam és elvártam, hogy mások kényeztessenek. Hisz megérdemlem, mert sokat dolgozom.

Akkor még nem tudtam, hogy ezzel mennyire saját magam alatt vágtam a fát és hogy épp az ellentétét értem el, mint amit szerettem volna.

Gondolj csak bele.

Szerinted hogy lehet több, minőségibb eredményt elérni, ha teljesen ki vagy merülve és nem pihensz? Vagy ha figyelsz arra, hogy rendszeresen töltődj, így nem kell, hogy teljesen kimerüljenek az aksijaid?

Én a feladatokat választottam, a túlórát, az egóm nyüzsgő sürgetését és unszolását, a türelmetlenséget és meg is lett az eredménye…

Így utólag ránézve nem csoda, hogy kissé depresszív állapotba kerültem ettől az egésztől, kiégtem pár év után a munkahelyemen és szinte semmi öröm, sem szenvedély nem volt a napjaimban.

De sikerült ezen a hozzáállásomon változtatnom és manapság már szerves része az időtervemnek a tudatos pihenéssel töltött idő.

Ráadásul azt szeretném, hogy te is megtapasztald az igazi pihenésnek az áldásos örömeit. Mert most már mondhatom, így sokkal boldogabb, szenvedélyesebb az életem, ráadásul úgy, hogy több teljesítményre is vagyok képes. Mert képzeld el, ha tele vagyok energiával, minden sokkal könnyebben, gyorsabban megy és nem is vonzok be annyi ellenálló körülményt.

Szóval pihenek és még sikeresebb is lettem. Hát ezt biztosan nem gondoltam volna régen, hogy lehet így is csinálni és nem kell beledögleni a hétköznapokba.

Mindenhol elvárják, hogy teljesíts

A mai rohanó világban tele vagyunk feladatokkal, kötelességekkel, munkákkal. Helyt kell állni otthon, a munkahelyen, a családdal, stb. Mindenhol csak teljesíteni kell.

Akár azon dolgozol, hogy hatékonyabbá válj és egyre több mindent végezz el és gyorsabban haladj, akár azon, hogy rendbe szedd magad, mert már teljesen ki vagy merülve és ki sem látsz a teendőkből, a megoldás számodra a céltudatos cselekvés és pihenés harmóniájában rejlik.

Ugyanis pihenés nélkül hamar kifáradunk, elvész a maradék energia is. Fáradtan pedig minden sokkal több időbe telik, ráadásul leesik az energia szint, így nyűgösebbé, hisztisebbé is válik az ember ilyenkor. Ilyen esetekben könnyebben eluralkodik rajtunk az egó, így erősebbek a félelmek, gátlások, ellenállások is. Ilyenkor az sem csoda, ha önsajnálatba kerülünk és minden kilátástalannak tűnik.

Fáradtan egyszerűen minden sokkal nehezebb és sokkal nagyobbak a szörnyek

Ennek következtében pedig felkerül az a bizonyos sötét/szürke szemüveg és mindent-mindenkit sokkal pesszimistábban, sötétebben, szürkébben látunk. Azt vesszük észre, hogy mindenki támad, bánt és már elééééég. Még arra sincs erő, hogy ezt kimondjuk, megvédjük magunkat, határt húzzunk és ennek következtében csak sodródunk a körülmények áradatában.

De ne ostorozd magad e miatt. Ezek mind természetes következményei az alacsony energia szintednek. E helyett inkább vedd kezedbe a gyeplőt és kezdj el pihenni.

Lehetsz bármennyire is tudatos önfejlesztő, alacsony energia szinten egyáltalán nem könnyű megtartani a kellő önfegyelmed, céltudatosságod sem. Ráadásul mivel ilyenkor negatívabb a gondolkodás, az még beárnyékolhatja az egész megvalósuló célodat is. És mivel ilyenkor túlsúlyban vannak a negatív gondolatok, így ekkor ezeket erősíted, nem pedig a vágyott céljaidat.

Biztosan tudod, miről beszélek, mert tapasztaltad már a teljes belső, lelki és fizikai fáradtságot

Amikor azt érzed, hogy mindenki csak hagyjon békén már egy kicsit.

A jó hír, hogy legközelebb nem kell megvárnod, hogy ennyire rosszul legyél.

Csak tarts rendszeresen pihenő és feltöltő időket. Ezekkel emelni tudod energia szintedet, és így nem kell, hogy újra teljesen lemerülj.

Vagy ha újra azt veszed észre, hogy kimondhatatlanul fáradt vagy, akkor az első dolgod legyen, hogy jól kipihened magad és irányba állítod a gondolkodásodat, mielőtt bármibe is belekezdnél.

Viszont, ha ez ennyire könnyű lenne, akkor mindenki csinálná és nem lenne ilyen gondunk, ugye?

Nézzük, mi is az, ami nem enged pihenni?

A jelenlegi szocializációnk nagyon munka és feladat orientált. Így ez miatt több gátló gondolat is van bennünk, benned is, ami megnehezíti a pihenő idők megélését.

  1. Ha pihensz és nem csinálsz semmit, akkor nem haladsz, nem vagy hatékony, így felesleges tagja vagy a társadalomnak.
  2. Bűntudatod van, ha nem csinálsz semmit.
  3. Azt gondolod, nem vagy elég jó, elég hasznos, elég értékes, ha sokat pihensz.
  4. Azt gondolod, csak úgy leszel eredményes, ha sokat dolgozol és beledöglesz.
  5. Félsz, hogy mit fognak gondolni mások, ha te sokat pihensz.
  6. Azt érzed nem érdemled meg, nem jár neked a pihenés.
  7. Más embereket, vagy teendőket saját magad, a saját jólléted elé helyezel.
  8. Azt gondolod, ha vért izzadva dolgozol, az többet ér, mintha örömmel, játszva végeznéd a feladataidat.

Ezen gátló gondolatok és érzések mögött leginkább az áll, hogy arra szocializálódtál te is, hogy nem vagy értékes tagja a társadalomnak, ha nem dolgozol teljesen a lemerülés széléig, tehát amíg bírsz.

Belénk van kódolva a rabszolgaság

Ezeket a gondolatokat és ezt a hozzáállást még őseinktől hoztuk, és az ő világukban ez még igaz is lehetett. Valóban megszólhatták, beköphették és megbüntethették a lusta embereket. Ez miatt a lustaság egy szitokszóvá vált és ez az egyik legrosszabb tulajdonság, ami létezik.

Mert az, aki lusta, az rossz és nem támogatja a társadalmat.

Ez belénk van kódolva.

Viszont ez ma már nem így van.

Gondolj csak bele. Mikor tudsz több teljesítményt leadni? Mikor tudsz valóban hatékonyabb lenni? Mikor tudsz több értéket teremteni, ha jól vagy, tele vagy energiával, vagy ha alig éled túl az aznapot?

De ez az idő már lejárt

Ma már nem kerülsz börtönbe és nem is ölnek meg, mert nem hajszolod túl magad.

A mennyiségi fizikai munkát (sok helyen) lecserélte a minőségi mentális munka. De ha esetleg mégis csak fizikai munkát végzel, akkor is biztosan többet bírsz, ha kipihenten végzed a feladataidat.

Értsd meg, nem attól leszel értékes, hogy mennyit dolgozol és hogy azt mennyire szenveded végig. Ez az idő már lejárt. Az tesz téged valóban értékessé, hogy mennyi értéket adsz a világnak, a családodnak, a környezetedben élőknek. De nem kell, hogy ezt szenvedve, fáradtan csináld.

És a legnagyobb érték, amit adhatsz, az Te magad vagy.

És akkor tudod a legjobb önmagad adni mindenkinek, ha jól vagy.

Ezért kéne, hogy mindenki életében az legyen az első, hogy ő, saját maga jól legyen. És ő utána jöhetne csak a többi ember.

Mert, ha te jól vagy, ha neked van energiád, ha te megvagy telve szeretettel, csak akkor tudsz adni szeretetet és energiát a szeretteidnek is.

Csak amid van, azt tudsz adni másoknak is. Így igenis szükséged van az energiára.

Ezért annyira fontos, hogy rendszeresen töltődj.

Ahhoz, hogy egyáltalán meg engedd magadnak a pihenést,…

…szükséged van az önértékelésed, önszereteted, önbizalmad, önbecsülésed növelésére.

Mert, ha úgy gondolod, nem érdemled meg a pihenést, és nem szereted magad annyira, hogy megadd ezt a felfrissülést önmagadnak, akkor egyszerűen hiába tervezed be a rendszeres pihenést, nem fogod tudni betartani. Mert jön mindig valami fontosabb, sürgősebb feladat, amit önmagad elé helyezel.

Így nagyon fontos, hogy eldöntsd és elköteleződj az mellett, hogy igenis, pihensz és betartod a tervezett pihenő időidet. Egyszerűen mert szükséged van rá és megérdemled.

Mert MEGÉRDEMLED!

Hidd el, kipihenve még csodálatosabb anyává, alkalmazottá, főnökké, baráttá, párrá válsz.

Így pihenéseddel másoknak is jót teszel, mert egy jobb önmagad tudod nekik adni.

Nem tanítottak meg minket rendesen pihenni

Ha azt mondom pihenés, a legtöbb embernek a tv, a filmnézés és az alvás ugrik be.

Viszont az a helyzet, hogy egyik sem valódi pihenés.

Szedjük szét ezt az egész témakört 3 részre: alvás, pihenés, feltöltődés.

Kezdjük az alvással

Az alvásra szüksége van a fizikai testnek. És ezért nagyon fontos, hogy minden nap meglegyen az az alvás mennyiség, ami neked konkrétan szükséges ahhoz, hogy jól legyél és kialudva, frissen érezd magad.

De tudtad, hogy amikor alszol, akkor az agyad nem pihen?

Az agyad ugyanis ilyenkor dolgozza fel az aznap történt dolgokat. Ő végig dolgozza az egész éjszakát. Ráadásul, ha éppen intenzív időszakon mész át, akkor még inkább le van strapálva. Biztosan éreztél te is olyat, hogy reggel, amikor felkeltél, mintha fáradtabb lennél, mint amikor elmentél aludni. Ez épp ezért van. Az agyad nem alszik éjjel.

Ezért szükséges még ezen felül is tudatosan beiktatni mentális pihenő időket, mert az alvás csak fizikai szintű pihenés.

Tudatos mentális pihenés

A pihenés konkrétan azt jelenti, hogy nem csinál az elméd semmit. Nem mozogsz, nem fogadsz be semmilyen impulzust, nem adsz kifelé semmit, nem agyalsz, nem gondolkodsz, nem tervezel, nem emlékezel vissza a múltra (se a régmúltra, se az 1 perccel ezelőttire) és nem is gondolsz a jövőre, sőt még arról sem veszel tudomást, hogy éppen akkor a külvilágban mi történik. Csak vagy és lélegzel.

Ezt azért így elsőre szinte lehetetlen megcsinálni, így lehetnek könnyítések, de a fő cél ugyanaz: az elméd teljesen ürítsd ki és legyen mentes a lehető legtöbb gondolattól.

Erre alkalmazhatsz jelenlét gyakorlatokat, meditációs gyakorlatokat, mozgás meditációs gyakorlatokat, révülést. Segítheted belső csendedet valamilyen finom meditációs zenével is.

Eszköz rengeteg van erre és bátran válaszd azt, ami neked könnyebb és testhez állóbb, csak csináld.

Eleinte akár napi 10 perc is csodákat tehet elméddel. (Ennyi időd csak van magadra, ugye?)

Intenzív időszakokban akár napi többször is használhatod.

Ezek a módszerek sokat segítenek téged abban, hogy megtartsd a fókuszodat a céljaidon, segítenek a céljaidban, egód kezelésében, hatékonyabbá tesznek, mert tisztább elmével sokkal könnyebb cselekedni. Továbbá segítik elmélyíteni a kapcsolatodat önmagaddal és ha erre figyelsz, akkor a nap folyamán akár végig ebben a mély, önmagaddal összekapcsolódott állapotban is tudsz maradni.

A lényeg, hogy értsd meg, a tvzés vagy filmezés, vagy másokkal beszélgetés, bulizás, gyerekkel játszás, stb. nem kapcsol ki mentálisan, mert ott túl sok az input. Túl sok impulzus van bennük ahhoz, hogy az pihentesse az elmét.

Nyugodtan filmezhetsz (főleg, ha az kifejezetten önismeretileg is építő) és bulizhatsz, csak ne a pihenés és a mentális kikapcsolódás címszó alatt. Tehát ne ebből a célból nézd kedvenc filmjeidet. Nézd inkább jutalmazásból, örömből, hobbyból.

Tudatos feltöltődés lehet aktív és passzív

A passzív alatt azt értem, hogy fizikailag nem nagyon végzel mozgást. Ilyenkor például egy feltöltő meditációt végzel, ahol összekapcsolódsz a belső forrásoddal és onnan töltöd önmagad.

Ez, mivel vezetett feltöltő meditáció, így nem kapcsol ki teljesen mentálisan. Nem kapcsol ki annyira, mint a teljes csend, de már ez is sokkal pihentetőbb, mint a normál hétköznapi teendők elvégzése, viszont visszatölti lemerült energiád.

Ez is nagyon jó módszer, hasznos, működő. És még hatékonyabbá teheted azzal, ha időnként ezt máshol végzed el. Kimész a természetbe és meditációd által az ott lévő erőkkel: erdővel, fával, vízzel, heggyel, stb kapcsolódsz össze.

De már csak az, ha természetben vagy, tölt. Ha csak nézed a leveleket, koncentrálsz arra, ahogy a víz hozzáér a bőrödhöz, vagy ahogy a szél simogatja az arcod. Figyelhetsz az illatokra, a látványra. Ez mind tölt, mélyít és segíti belső mély kapcsolódásod kialakítását Önmagadhoz.

Szüksége van testednek is a napfényre (vagy ennek hiányában a D vitaminra) a helyes és kiegyensúlyozott működéséhez, így még inkább feltöltő, ha gyakran tartózkodsz a napon.

Az aktív, mozgás alapú töltődés

Ez lehet egy jó fárasztó edzés, egy teljesítmény túrázás, stb. Bármi, ami kifáraszt fizikailag. (Mert egy aktív időtöltés után a test sokkal jobban meg tud pihenni, el tudnak engedni az izmok.)

Ez azért is jó, mert ha fizikailag eléred a komfortzónád szélét, akkor az megköveteli, hogy csak oda figyelj és ezáltal behoz a jelenbe. Ez továbbá nagyon fejleszti a mentális önfegyelmet, céltudatosságot és fókuszáltságot is, így nem csak feltöltődsz, de céljaidat is fókuszáltabban, hatékonyabban, erőteljesebben tudod megvalósítani.

Tested erősítése, még ha izomlázzal is jár, belül tölt és erőt ad neked a hétköznapokhoz.

Az aktív módszer kifejezetten ajánlott neked, ha úgy egyébként munkád során nem mozogsz túl sokat. Viszont kiemelném, hogy ezeket mindig kellő felkészültséggel érdemes végezni, kis lépésekben emelni a mennyiséget, stb. Ezáltal kikerülheted a fizikai sérüléseket. Így, ha most kezdesz bele valami új aktív cselekvésbe, azt érdemes olyan emberrel csinálni (vagy legalább konzultálni vele), aki hozzáértő.

A feltöltő tevékenységek legfontosabb kritériuma: olyan dolgok, amiket egy átlagos napon nem csinálsz

Feltöltő tevékenység lehet akár a rajzolás, festés, kézműveskedés, zene, olvasás (nem olyan témában, amivel foglalkozol napi szinten), tánc stb. Vagy igazából bármilyen tevékenység, amit szeretsz, vagy ami kifejezetten új számodra és így komfortzónát lépsz át vele.

Ezek mind kikapcsolnak, töltenek.

De ha egy feltöltő napon elkezdesz takarítani, vagy bármi mást csinálni, amit egyébként is egy átlagos napon csinálsz, akkor az már nem feltöltő nap.

Ami még segít a töltődést, az a fizikai távolság. Így kifejezetten ajánlott időnként elhagyni az otthonos területet, azt a környezetet, ahol élsz, ahol dolgozol. Akár az országon kívülre utazni.

Mert minél messzebbre mész, annál könnyebb kikapcsolni az otthoni rutint.

De ha elutazol valahová, és ugyanazt csinálod, mint otthon, tehát ugyanúgy főzöl, foglalkozol a gyerekekkel, figyelsz a rendre, stb, akkor az nem pihenés és feltöltődés.

Így mindennek az alapja: csinálj mást, mint szoktál.

Sőt, időnként pihenj teljesen egyedül. Ezt is teljes mértékben megengedheted magadnak. Mert mint írtam, családodnak is csak úgy tudsz többet adni, ha te jól vagy, kipihent vagy.

Milyen gyakran érdemes pihenni és töltődni?

Ajánlott:

  • napi pár alkalommal pár perc (vagy akár pár óra, ha megteheted)
  • hetente legalább fél/egy nap
  • havonta legalább egy teljes hétvége
  • negyedévente legalább 1 hét

Ezeknek az időpontjait érdemes előre megtervezni. Sőt, ezeket legelőször beírni a naptáradba és utána jöhet az összes többi feladat. Miért? Mert, ha ez nincs, nem fogod tudni kellőképpen megcsinálni a többi feladatodat sem. Egyszerűen túl fáradt leszel, hogy kihozd önmagadból a maximumot.

Másrészt ne ess át a ló túloldalára sem. Tehát amit beterveztél tartsd be, amennyi időd van a pihenésre, annyit pihenj. Viszont, ha ez már akadályozza a céljaid, az egyéb terveid megvalósítását és nem tudsz kilépni a pihenés állapotából, az már tényleg lustaság.

Szóval, ha 1 órád van a pihenésre, akkor pihenj 100%-ban 1 órát és utána térj vissza a feladataidhoz.

Ehhez szükséged van önfegyelemre, viszont ennek betartása egyben növeli is önfegyelmedet, így ne keseredj el, ha az első pár alkalommal nem sikerül.

Mit csináljak, ha beterveztem az időt, de nem sikerül pihennem?

Veled is megtörténhet, hogy betervezed a pihenőidőt, de aztán közbejön valami.

Az is lehet, hogy ott vagy, betartod a pihenő időd, de az egód fellázad ellened, bűntudatod lesz miatta, esetleg azt érzed, hogy valamit sürgősen kéne csinálnod. Előjöhet az az érzés is, hogy nem érdemled meg, nem teheted meg. Vagy ha fizikailag sikerül is pihenni, a gondolataid ugyanúgy a munkán, a családi feladatokon vannak, vagy épp előjön a félelem, stb.

Ilyen esetekben egód érzi vesztét és próbál eltántorítani a pihenéstől. Ezért sok mindent képes felhozni, amivel kibillenthet belső állapotodból.

Így ha ezt felismered magadban, akkor annyi a teendőd, hogy újra a pihenés mellett köteleződsz el és megteszel mindent annak érdekében, hogy megszabadulj a hátráltató érzésektől és gondolatoktól.

Például akár ki is írhatod őket a gondolatkiírós füzetedbe.

Ha nem vagy hozzászokva a mentális pihenéshez és feltöltődéshez, akkor valószínűleg nem fog elsőre teljesen sikerülni. Ezt is, mint minden más célirányos cselekvést gyakorolni kell, mielőtt teljesen menne. Így az a lényeg, hogy kitartóan gyakorold, ne add fel és így lépésről lépésre egyre könnyebben tudsz majd pihenni és így elérni teljesítményed maximumát is.

Csodálatos önismereti utazást kívánok!

U.i.: Az Önismereti Felfedezők Dobozában 1 hónapnyi önismereti anyagot kapsz, ahol mindig tudod, épp melyik életterület fejlesztésének van itt az ideje. És igen, vannak benne pihenő, feltöltő, összegző részek is! Szerezd be a sajátodat ezen az oldaon

Ha úgy gondolod, mások számára is érdekes lehet, oszd meg a cikket:

Facebook
Pinterest
LinkedIn